Powered by Blogger.

Monday, January 16, 2012

Guru Interim Mengajar Tidak Ikut Opsyen

  NR       Monday, January 16, 2012

Tanjong Malim, 16 Jan - Pengambilan guru interim oleh Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tidak sepenuhnya mengikut opsyen pengkhususan graduan pendidikan, sebaliknya mengikut kekosongan guru yang ada.

Menurut sumber, setakat ini beberapa negeri seperti Johor, Sabah, Selangor, Kedah dan beberapa negeri lain telah memulakan proses pengambilan guru interim (guru sementara). Namun, tidak semua mereka akan mengajar mengikut pengkhususan yang diambil semasa pengajian.

Menurut beberapa graduan, wujud keadaan dimana graduan pendidikan ekonomi dan bukan bersekolah aliran agama diberi tugasan untuk mengajar Pendidikan Islam sewaktu melaporkan diri.

Selain itu, sebahagian yang lain terpaksa mengajar subjek Bahasa Inggeris, MUET walau pun hanya mendapat Band 2 dalam MUET semasa pengajian di universiti. Manakala, sebahagian yang lain terpaksa mengajar subjek Sivik , Kemahiran Hidup dan beberapa subjek lain yang bukan pengkhususan mereka.

Mereka menyifatkan, keadaan tersebut tidak sepatutnya berlaku, seorang guru yang tak mahir dalam bidang yang tak pernah dipelajari di universiti terpaksa mengajar subjek tersebut. Bagaimanakah mereka hendak mengajar? Ini juga menyebabkan penganaian kepada guru tersebut.

Hal ini akan merugikan murid-murid disamping kualiti pendidikan yang diterima tidak berjaya memenuhi kehendak yang sepatutnya.

Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sewajarnya memikirkan insiatif segera dengan mempercepatkan penempatan graduan pendidikan mengikut opsyen masing-masing agar masa depan pendidikan pelajar disekolah tidak diperjudikan dengan mengambil guru yang bukan mengikut opsyen mereka.


logoblog

Thanks for reading Guru Interim Mengajar Tidak Ikut Opsyen

Previous
« Prev Post

No comments: