Powered by Blogger.

Tuesday, April 03, 2012

27 Guru Tadika Perpaduan Miliki Diploma di Kedah Naik Gred S27

  NR       Tuesday, April 03, 2012
Gambar Hiasan - Guru, Pelajar Tadika Perpaduan


ALOR SETAR - Seramai 27 daripada 103 guru Tadika Perpaduan di negeri ini yang memiliki diploma bakal menikmati kenaikan gaji setelah gred mereka S17 Kontrak dinaikkan kepada S27 Kontrak berkuat kuasa Februari lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin Hassan berkata, kumpulan itu adalah sebahagian daripada keseluruhan 200 guru Tadika Perpaduan di seluruh negara, yang mendapat kenaikan gred.

Menurutnya, Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan membuka ruang kepada tadika kerajaan termasuk Tadika Perpaduan dan Kemas (tabika), meningkatkan kualiti guru dan mereka yang memenuhi syarat akan dihantar mengikuti kursus peringkat diploma di institut pendidikan guru.

"Daripada keseluruhan 1,723 guru Tadika Perpaduan di seluruh negara, kira-kira 500 daripadanya sedang mengikuti kursus manakala 200 sudah memiliki diploma dan ini termasuk 27 guru di Kedah.

"Pada Februari lalu, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bersetuju memberi gred lebih tinggi iaitu dari S17 Kontrak kepada S27 Kontrak," kata beliau pada sidang media selepas menghadiri Majlis Anugerah Perpaduan Tahun 2012 Peringkat Negeri Kedah, semalam.

Sementara itu, katanya, satu usul akan dicadangkan bagi membolehkan usia guru yang layak mendapat peluang mengikuti kursus peringkat diploma, dilanjutkan kepada 48 tahun atau 50 tahun.

"Syarat yang sedia ada membenarkan guru berusia 45 tahun dan ke bawah sahaja untuk mengikuti kursus. Kita akan minta dilanjutkan tetapi kualiti guru berusia lebih 45 tahun tetap diutamakan mengikuti kursus anjuran Kementerian Pelajaran.

"Kita menjangkakan, dalam tempoh tiga tahun lagi, semua guru Tadika Perpaduan yang layak akan memiliki diploma," katanya.

- Sinar Harian, 1 April
logoblog

Thanks for reading 27 Guru Tadika Perpaduan Miliki Diploma di Kedah Naik Gred S27

Previous
« Prev Post

No comments: