Powered by Blogger.

Thursday, August 09, 2012

Bekas Guru Ditahan Seludup Mercun Bola, Rokok Untuk Dijual Di Pasar Malam

  NR       Thursday, August 09, 2012

Sebanyak 15 bungkusan mercun bola dirampas daripada suspek

GERIK – Seorang bekas guru sanggup memandu kereta sejauh kira-kira 300 kilometer menyeludup 15 bungkus mercun bola dan 90 karton rokok untuk dijual di pasar malam di Sungai Petani, Kedah.

Bagaimanapun lelaki berusia 41 tahun yang berasal dari Bachok, Kelantan itu ditahan dalam satu sekatan jalan raya di Kilometer 4.2, Jalan Gerik-Kupang dekat sini pada jam 8.45 pagi, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Abdul Manab Baharum berkata, suspek menyumbat penuh but keretanya dengan mercun bola yang dibungkus plastik hitam supaya tidak mudah dikesan pihak berkuasa.

“Suspek ditahan dalam operasi mencegah kegiatan menyalahi undang-undang dan anggota kami mudah mengesan kesalahan lelaki itu kerana tidak membungkus kotak rokok dalam kereta.

“Pemeriksaan di but belakang keretanya pula mendapati sejumlah 15 bungkusan mercun bila pula disimpan. Hasil rampasan bernilai lebih RM5,000,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, hasil soal siasat mendapati lelaki berkenaan membawa rokok seludup yang diambil melalui Rantau Panjang, Kelantan manakala, mercun bola pula diambil dari Kota Bharu.

“Suspek menjual rokok berkenaan dengan harga RM30 se-karton dan sebungkus mercun bola dijual dengan harga RM25 sebungkus berikutan ada permintaan tinggi di sana.

“Suspek ditahan reman sehingga Jumaat ini dan akan dikenakan dua tuduhan kes,” katanya.

Abdul Manab berkata, suspek akan didakwa mengikut Seksyen 8 Akta Bahan Letupan 1957 bagi kes mercun dan kes rokok pula di bawah Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 kerana memiliki barang-barang belum cukai.

- SH
logoblog

Thanks for reading Bekas Guru Ditahan Seludup Mercun Bola, Rokok Untuk Dijual Di Pasar Malam

Previous
« Prev Post

No comments: