Powered by Blogger.

Thursday, January 31, 2013

Jual Pil Khayal di Sekolah

  NR       Thursday, January 31, 2013

KULIM - Persatuan Pengguna Kulim meminta pihak berkuasa membuat pemantauan terhadap pelajar sekolah menengah yang terlibat dalam kegiatan penagihan dan pengedaran dadah.

Pengerusinya, Mohd Zailan Hashim berkata, hal ini kerana beliau mendapati ada pelajar di beberapa sekolah didapati terlibat dalam kes pengedaran dadah dan pil khayal yang dijual dengan harga RM0.70 sebiji.
Menurutnya, malah daripada maklumat diterima, dalam ujian pemeriksaan air kencing dijalankan di sekolah, ada pelajar didapati positif tetapi, sehingga kini tiada tindakan tegas diambil untuk mengatasi masalah itu.

“Penjualan pil khayal itu berlaku secara berleluasa di dalam sekolah, bagaimanapun tidak ada tindakan diambil pihak terlibat untuk memastikan masalah itu diselesaikan.

"Pihak sekolah sepatutnya bertindak dan tidak merahsiakan perkara berkenaan daripada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD),” katanya kepada Sinar Harian.

Kata beliau, selain itu, pemantauan daripada Agensi Anti Dadah  Kebangsaan (AADK) juga diperlukan bagi memastikan perkara itu dapat dibendung.

Jelasnya, perkara berkenaan perlu dipandang serius kerana ia boleh merosakkan bangsa Melayu dalam usia remaja dan perlaku seharusnya dikenakan hukuman berat.

Sementara itu, Ketua Polis  Daerah Kulim Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, sehingga kini polis belum menerima laporan mengenai kegiatan itu bagaimanapun akan membuat pemantauan terhadap sekolah terlibat.

Katanya, tidak boleh salahkan pihak berkuasa 100 peratus kerana kebanyakan pelajar terlibat ini tinggal bersama ibu bapa mereka.

"Ibu bapa seharusnya mengawal aktivit anak mereka agar tidak terlibat dalam kancah sebegini.

"Apa yang dapat dilihat hari ini, kebanyakan ibu bapa bersikap melindungi anak-anak mereka sehingga tidak segan silu melakukan jenayah malahan ada yang masih menyebelahi anak walaupun tahu mereka bersalah,” katanya.

- SH
logoblog

Thanks for reading Jual Pil Khayal di Sekolah

Previous
« Prev Post

No comments: