Powered by Blogger.

Friday, January 04, 2013

Penuntut Kolej Jual Loteri Haram Didenda RM700

  NR       Friday, January 04, 2013
Tertuduh (kiri) bersama seorang rakannya keluar daripada Mahkamah Majistret Rompin selepas membayar denda RM700.
 
KUALA ROMPIN - Seorang penuntut juru gaya rambut di sebuah kolej di Seri Kembangan, Selangor, didenda RM700 atau sebulan penjara oleh Mahkamah Majistret Rompin di sini, kerana menjalankan kegiatan loteri haram pada 29 Mei 2010.

Tertuduh, Kaiswaran a/l Biswalingam, 22, yang sebelum ini gagal hadir ke mahkamah serta tidak diwakili peguam bagaimanapun mengaku melakukan kesalahan itu di hadapan Majistret, Nordiana Abd Aziz.


Tertuduh merayu hukuman ke atasnya dikurangkan memandangkan dia masih belajar dan bergantung kepada ibunya yang bekerja sebagai penoreh getah dengan pendapatan bulanan RM800 sebulan.


“Saya merayu denda ke atas saya dikurangkan memandangkan ini kesalahan pertama. Saya tiada pendapatan tetap kerana masih belajar dan hanya bergantung kepada ibu bagi menanggung kos pembelajaran di kolej swasta,” katanya.


Bagaimanapun, Pegawai Pendakwa, Inspektor Abdul Khaliq Mustapa, meminta supaya hukuman setimpal dikenakan ke atas tertuduh sebagai pengajaran kepadanya agar tidak melakukan jenayah yang sama pada masa akan datang.


Setelah mendengar kedua-dua keterangan, Nordiana mengarahkan tertuduh membayar denda RM700 atau sebulan penjara sekiranya gagal melunaskan bayaran denda itu.

Tertuduh ditahan di atas jambatan berhampiran Simpang Tiga Felda Keratong 9 pada jam 5 petang pada 29 Mei 2012.


Beberapa barangan ditemui dalam sebuah beg silang berwarna putih seperti wang kertas sebanyak RM805, satu mesin jenama Porti-S, pensel, pen tanpa jenama, dua telefon bimbit dan kertas putih tercatat nombor dipercayai nombor ekor haram.


Tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 9 (1) Akta Rumah Judi Terbuka 1953 yang boleh membawa hukuman penjara sehingga enam bulan dan denda tidak melebihi RM5,000.

- Sinar Harian
logoblog

Thanks for reading Penuntut Kolej Jual Loteri Haram Didenda RM700

Previous
« Prev Post

No comments: