MIRI: Kerajaan persekutuan
perlu mempertimbang semula langkah menukar dua Institut
Pendidikan Guru (IPG) di
negeri ini kepada Pusat Pendidikan Vokasional (PPV).
Yang Dipertua Persatuan Ibu
Bapa dan Guru Nasional Sarawak, Wan Zain Syed Mohdzar berkata jika perkara itu tidak dapat
dielak maka fasiliti itu perlu diserah kepada Sarawak.
“Kerajaan persekutuan
sepatutnya menggunakan fasiliti lain bagi tujuan pendidikan teknikal mahupun vokasional, bukan
menutup IPG Miri dan IPG Rajang,” katanya kepada Utusan Borneo semalam.
Sebelum ini, dua IPG diumum
bakal ditutup ialah IPG Rajang merupakan pakar melahirkan akademik Iban dan IPG Miri
pakar dalam pendidikan Penan.
Mengulas lanjut, sama ada
IPG itu ditutup atau bertukar fungsinya, maka kerajaan persekutuan perlu berunding dengan
kerajaan negeri lebih lanjut.
“Hal ini kerana kita perlu
tahu apa sebenarnya perancangan kerajaan persekutuan kerana kedua-dua IPG ini penting dan telah
melahirkan ramai guru,” jelasnya.
Menurutnya, jika berubah
fungsi kepada PPV, maka kerajaan negeri perlu mengambil alih
kepentingan dalam institusi
itu demi untuk manfaat rakyat Sarawak sendiri.
“Sebagai contoh, hasrat
mentransformasikan bidang pertanian di Sarawak akan lebih terancang kerana PPV ini dapat
melahirkan graduan tempatan berkemahiran,” katanya.
Pada masa sama, Sarawak juga
mempunyai Petroleum Sarawak (Petros) yang juga memerlukan tenaga kerja mahir tempatan
dalam bidang minyak dan gas.
“Sudah pasti kita mahu
setiap perubahan ini memberi manfaat kepada rakyat tempatan dan
bukannya dilakukan kerana
kepentingan tertentu,” jelasnya.
Beliau bagaimanapun tetap
tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan persekutuan menukar fungsi dua IPG berkenaan.
“Kita mahu nisbah 9: 1 guru
di Sarawak, kerana kita masih kekurangan guru tempatan mengajar di luar bandar, jika IPG ini
ditukar fungsinya, ia menjejaskan hasrat kerajaan negeri,” tegasnya.
Bagi guru, Safrina Masni
berkata pertukaran fungsi IPG kepada PPV mempunyai kebaikan dan keburukannya tersendiri.
“Jika IPG ini ditutup, maka
ia akan mengurangkan guru-guru terlatih tempatan kerana kemungkinan guru guru ini terpaksa
mengajar di luar Sarawak,” jelasnya.
Pada masa sama,
sekolahsekolah juga terpaksa mengambil guru- guru tidak mempunyai latar belakang pendidikan mengajar
di sekolah mereka.
Sumber : Utusan Borneo (10 Sept 2017)
Sumber : Utusan Borneo (10 Sept 2017)
No comments:
Post a Comment