Powered by Blogger.

Friday, May 11, 2012

9,000 Pelajar Sekolah Menengah Akan Miliki SKM Tahap I Menjelang 2015

  NR       Friday, May 11, 2012
BATU PAHAT: Seramai 9,000 pelajar sekolah menengah akan memiliki Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tahap satu dan dua menjelang 2015 sekali gus melengkapkan mereka dengan kemahiran dan pendidikan konvensional lain.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, projek perintis Program Asas Vokasional (PAV) untuk pelajar tingkatan satu yang baru diperkenalkan tahun ini bakal melahirkan pelajar dinamik dan memiliki kemahiran asas. “Kementerian melaksanakan transformasi pendidikan vokasional secara menyeluruh melalui penubuhan kolej vokasional menggantikan Sekolah Menengah Vokasional (SMV).

“Berikutan itu, PAV diperkenalkan bagi memberi nilai tambah kepada pelajar berkenaan,” katanya. Pada masa sama, beliau berkata, kementerian akan memberi tumpuan kepada 30 peratus murid sekolah luar bandar daripada keluarga berpendapatan bawah Paras Garis Kemiskinan (PGK) yang diterima masuk ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di seluruh negara.

“Sejumlah 2,214 orang atau 30 peratus kuota ditetapkan untuk murid miskin tegar dari luar bandar diterima masuk ke SBP mulai tahun ini walaupun sekadar memperoleh keputusan sama ada 3A 2B atau 4A 1B dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

“Ini secara tidak langsung membolehkan kelompok berkenaan mendapat pendidikan berkualiti tinggi,” katanya.

Menurutnya, kementerian akan membantu mereka menyesuaikan diri supaya mampu bersaing dengan murid cemerlang lain menerusi program motivasi serta bantuan makanan tambahan untuk keseimbangan pencapaian akademik.

- hMetro, 10 Mei
logoblog

Thanks for reading 9,000 Pelajar Sekolah Menengah Akan Miliki SKM Tahap I Menjelang 2015

Previous
« Prev Post

No comments: