Powered by Blogger.

Wednesday, August 22, 2012

Kerajaan Negeri Sarawak Tawar Biasiswa Penuh Kepada Pandelela Lanjut Pelajaran Ke Australia

  NR       Wednesday, August 22, 2012

KUCHING: Kerajaan negeri menawarkan biasiswa penuh kepada Ratu Terjun Negara Pandelela Rinong Pamg un­tuk melanjutkan pelajaran ke Australia.Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud mem­beritahu, atlet negara itu turut berpeluang mendapatkan latihan lebih baik dalam sukan terjun.

“Dalam insentif khas ini, kita akan menaja sepenuhnya kursus pilihannya di Australia serta latihan berterusan dalam sukan terjun dan mungkin juga dalam renang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Istiadat Penganugerahan Pingat kepa­da Pandelela Rinong, di Astana Negeri Sarawak, semalam.

Menurut Taib, kerajaan juga bersedia menukar insen­tif khas itu kepada tawaran lain sekiranya Pandelela tidak mahu menerima biasiswa berkenaan.

“Sekiranya mahu (belajar) ke Australia, beliau boleh ber­buat demikian tetapi sekiranya tidak mahu ke Australia, beliau boleh menukarnya (dengan tawaran lain),” ka­tanya tanpa mengulas lanjut mengenai nilai keseluruhan biasiswa berkenaan.

Ditanya adakah kerajaan akan turut menjaga kebajikan keluarga Pandelela, Taib memberitahu: “Perkara itu akan kita uruskan.”

Pandelela merupakan atlet wanita pertama di Malaysia yang membawa balik pingat dari Sukan Olimpik apa­bila berjaya memenangi pingat gangsa dalam acara 10 meter platform dalam Sukan Olimpik London baru-baru ini.

Beliau turut menerima in­sentif daripada Kementerian Pembangunan Sosial seban­yak RM60,000 dan Yayasan Kebudayaan Dayak (DCF) RM30,000.

Dua atlet kebangsaan lain yang turut mewakili Malaysia dalam sukan terjun di Ol­impik, Traisy Vivien Tukiet dan Bryan Nickson Lomas masing masing menerima RM15,000 daripada Kemente­rian Pembangunan Sosial dan RM10,000 daripada DCF.

- UB
logoblog

Thanks for reading Kerajaan Negeri Sarawak Tawar Biasiswa Penuh Kepada Pandelela Lanjut Pelajaran Ke Australia

Previous
« Prev Post

No comments: