Oleh:
Pengajar
Graduan
Ijazah Sarjana Muda Pendidiakan (ISMP) Institusi Tinggi Pendidikan Swasta
(IPTS) melahirkan perasaan kecewa terhadap pihak bertanggungjawab kerana
sehingga ke hari ini gagal menangani
masalah menganggur begitu lama dikalangan
bakal guru keluaran kolej swasta.
Lu Hung Yung, 26, yang merupakan graduan ijazah kelas pertama berkata kami sanggup bersaing secara sihat dengan graduan IPGM, IPTA, KPLI dan DPLI walaupun
kami tahu mereka diberi keutamaan mendapat “posting” di sekolah-sekolah
kerajaan. Pilihlah graduan IPTS kami yang benar-benar mencapai kompetensi profesional
yang patut dicapai oleh seorang guru. Namun, tidak adil bagi kami yang juga dalam jurusan ini jika kami diabaikan
sedangkan GSTT juga mendapat
perhatian daripada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Hampir tiga
tahun kami mengharapkan agar KPM membuat temuduga terbuka kepada kami,
namun tiada peluang diberikan”, ujarnya.
Nicholas Igat Rekan, 26, berkata banyak pertolongan yang diharapkan dan pada tahun lalu sahaja mereka keluar di akhbar sebanyak tiga kali mohon bantuan penempatan namun masih menemui jalan buntu. “Jika Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Kesihatan akan berbincang mengenai usaha untuk menyelesaikan masalah 8,000 yang dilatih dalam bidang kejururawatan kolej swasta dan masih menganggur, kami juga mahu pihak kerajaan mengkaji graduan pendidikan kolej swasta. Jika perlu usah luluskan program baharu kursus pendidikan sama seperti kursus kejururawatan ketika ini untuk menangani isu menganggur yang semakin meningkat dalam bidang ini”, tegasnya.
Ibu
bapa kami sanggup melaburkan wang yang
banyak untuk mencapai hasrat ini dengan harapan kami berjaya walaupun
datang dari keluarga yang sederhana dan kurang berkemampuan. Kami merasakan ianya satu penantian penyeksaan apabila tiada berita gembira seperti yang diharapkan
pada pembentangan bajet 2013 lalu. Sayang
graduan swasta pelbagai major seperti English (Language & Literature),
Matematik, Ekonomi, Perdagangan, Kaunseling, dan IT tidak dimanfaatkan dan tidak benar kekurangan guru anak tempatan untuk
mengisi kekosongan guru di sekolah seperti dikatakan sebelum ini kerana kami tidak ditemuduga”, kata Alice Ason,
26.
Sementara Mary Kim Soon, 26, berasa sedih banyak
masyarakat yang tidak faham keadaan
mereka sekarang yang masih terpingga-pingga mencari pekerjaan. Mengapa tidak
menjadi guru? Mengapa tidak mohon KPLI? Mengapa tidak minta kerja itu dan ini
sedangkan mempunyai “degree”. Jika kami
berpeluang mengapa tidak?. Oleh kerana itulah saya bersama Alice sanggup bekerja sebagai kerani dengan
gaji RM600 sebulan di sebuah
syarikat dengan kelayakan STPM
kerana tidak mahu dikatakan memilih
kerja sebelum menyertai Program Latihan Pemerkasaan Keupayaan Siswazah
ataupun lebih dikenali sebagai CBG bermula bulan ini kongsi beliau.
Manakala,
Tiong Siu Ling, 27, yang telah
berkahwin berkata cuba bayangkan rakan-rakan kami yang telah berkahwin dan
mempunyai anak. “Kebanyakan graduan pendidikan terpaksa cari kerja lain seperti di supermarket, sektor perladangan,
perhotelan dan sebagainya untuk meneruskan kehidupan, mencari rezeki dan menjelaskan pinjaman PTPTN. Berbaloikah semua yang
telah kami korbankan empat tahun yang lalu?” tanyanya. Dalam tempoh tiga,
empat tahun ini hanya Tuhan yang dapat
mengerti kesabaran kami” keluhanya lagi.
Antara
yang turut berkongsi ialah Raphael
Barita Ligok, 25, yang juga merupakan bekas Presiden Majlis Perwakilan
Pelajar (MPM) di universiti tersebut turut berkongsi “saya hanya mampu menjadi guru sandaran dan guru ganti hampir dua
tahun ini. Tahun depan entahlah apa yang akan terjadi. Kesungguhan kami
mempelajari, mengalami dunia perguruan selama empat tahun serta praktikal di sekolah kerajaan dulu seolah-olah
menjadi sia-sia sekiranya kami terus begini dan graduan yang akan datang juga
mengalami nasib yang sama. Kadang-kadang terfikir salah pilih jurusan, tetapi kerana seronok mendidik sehingga ke
hari ini saya setia mengajar guraunya.
Akhir
sekali graduan ini memohon semoga pihak kerajaan memandang serius isu ini dan tidak mendiskriminasikan mereka sebagai graduan pendidikan
keluaran swasta serta berusaha untuk membuat penyelesaian. “Segala jasa baik pihak kerajaan amat kami
hargai untuk turut serta menganjak
pelan pembangunan pendidikan negara yang bertransformasi dan berkualiti kerana
kami telah memilih untuk berada di profesion ini dan bergelar seorang “guru”,
kata Raphael mewakili rakan-rakan ISMP IPTS yang memohon penempatan.
1 comment:
Hello dan salam sejahtera.
Saya terpanggil untuk memberi komen atas isu ismp ipts yang masih tidak mendapat tempat untuk posting.bg saya, adalah tidak wajar utk menyalahkan pihak kpm 100% kerana pada awal cerita, anda sudah tidak mengikut saluran yg sepatutnya. Terus terang, sy merupakan ismp ipta.sy ingin berkongsi sedikit maklumat mngenai proses sy shgga hri ini.sy memohon melalui kpm, setelah itu sy melalui Medsi test sbnyak beratus soalan.Medsi test kmi bersaing dgn diploma holders, yg nk amik kpli n matrik.kiranya, medsi test ni first step.slpas tu, skranya pass, kpm akn pggil utk interview.result iv tu lah bru diserap masuk utk ijazah sarjana muda pendidikan.setelah 4 tahun, isi sekali lagi dlm jobsmalaysia, pastu interview spp dn lastly result.if pass, dpatlah posting.klu x, iv lah lg.
So, what i wanted say here is untuk berada di tahap ini bukanlah senudah disangka.bukanlah seperti pilih course pendidikan kat ipts, grad then expect posting.n kpm rasanya tdak mengabaikan 'anaknya' andai ia mngkut saluran yg betul.tanyakan dri anda, adkah anda melalui prosedur seperti kmi ..?joka tdak, berhenti menyalahkan kpm n kerajaan.kesian mereka.mereka dah buat yg terbaik.jika anda rasa ad yg xkna, tnya blik pihak pngurusan univ.jgnlah asik salahkn kpm.
Hanya secebis kata dr sy.moga ianya mmbntu anda yg keliru.
Wassalam
Post a Comment