Melalui
PBS, murid dan pelajar dilatih untuk berfikir secara kritis dan mengaplikasi
ilmu yang dipelajari dalam pelbagai konteks keperluan serta tidak terikat
dengan keperluan peperiksaan semata-mata.
Kementerian Pelajaran sedang dalam usaha menambah baik
perlaksanaan Sistem Pengurusan dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) bagi
memudahkan penggunaannya oleh kira-kira 412,000 guru sekolah rendah dan
menengah seluruh negara.
Ketika ini, kementerian dalam tindakan menyediakan
hosting baharu bagi memudahkan guru mengakses ke dalam sistem yang sebelum ini
menimbulkan rungutan dalam kalangan guru yang terpaksa memperuntukkan masa agak
lama untuk mengakses sistem tersebut.
Menurut Unit Komunikasi Korporat Kementerian,
tindakan yang diambil Bahagian Pengurusan Maklumat kementerian adalah dengan
memindahkan SPPBS ke hosting baharu dalam usaha mengatasi tersebut pada masa
ini.
Tindakan itu adalah bagi menampung bilangan
pengguna yang mengakses secara serentak sehingga 40,000 orang pada satu-satu
masa untuk mengakses sistem berkenaan.
''Pihak kementerian juga telah menggandakan
bilangan server daripada 4 kepada 20 buah server mulai November lalu bagi
mengurangkan kesesakan pengguna yang ramai'', kata kenyataan itu di sini hari
ini.
Kenyataan tersebut sebagai reaksi kepada Ruangan
SMS Utusan Malaysia baru-baru ini mengenai rungutan 'Guru Kini' yang mendakwa
PBS menambah bebanan guru kerana sukar memasuki laman web sistem tersebut
walaupun pada waktu awal pagi.
Menurut kenyataan itu lagi, kementerian amat
prihatin dengan kesukaran dan masalah yang terpaksa dihadapi guru berhubung
perlaksanaan sistem baharu itu namun yakin masalah yang timbul akan dapat
diatasi dalam tempoh terdekat ini.
Kira-kira 5,272,478 pelajar terdiri daripada
2,804,405 murid sekolah rendah dan 2,281,775 pelajar sekolah menengah terlibat
dalam perlaksanaan sistem PBS membabitkan 7,723 sekolah rendah dan 2,296
sekolah menengah.
Melalui sistem baharu ini, guru tidak lagi perlu
meramal bentuk soalan dan topik yang akan diuji dan pada masa yang sama, tidak
perlu melaksanakan latih tubi terhadap topik tertentu.
Sebaliknya, pelajar akan dilatih untuk berfikir
secara kritis dan mengaplikasi ilmu yang dipelajari dalam pelbagai konteks
keperluan malah format pentaksiran baharu itu membolehkan murid dinilai
berdasarkan hasil lebih luas dalam jangka masa yang lebih panjang.
Ia bertujuan untuk menambah baik sistem penilaian
ke atas pelajar dengan menggunakan standard prestasi kerana sebelum ini
penilaian terhadap pencapaian pelajar terlalu berorientasi peperiksaan sejajar
usaha kerajaan menambah baik Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan
memansuhkan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) menjelang 2014.
Ia merupakan satu pentaksiran bersifat holistik
yang mampu menilai aspek kognitif (intelek), efektif (emosi dan rohani) dan
psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
Secara spesifik, PBS dioptimumkan bagi mentaksir
bidang akademik dan bukan akademik, memberi pengiktirafan dan autonomi kepada
guru untuk melaksanakan pentaksiran formatif (pentaksiran yang dijalankan
semasa proses pembelajaran berlangsung) dan sumatif (pentaksiran yang
dijalankan di akhir satu unit pembelajaran) berasaskan sekolah.
Komponen PBS dalam sistem pentaksiran kebangsaan
merangkumi Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Pusat (PP), Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum dan Pentaksiran Psikometrik.
PS dirancang, dibina, ditadbir, diperiksa, direkod
dan dilapor oleh guru sekolah di sekolah iaitu contoh instrumen pentaksiran
yang boleh digunakan ialah lembaran kerja, pemerhatian, kuiz, senarai semak,
laporan tugasan, tugasan rumah dan ujian.
Bagi PP pula ditadbir, diperiksa, direkod dan
dilapor di peringkat sekolah oleh guru berdasarkan tugasan dan skema pemarkahan
yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan dalam tempoh yang ditetapkan mengikut
mata pelajaran.
Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum
(PAJSK) dilaksanakan di peringkat sekolah dan ditadbir, direkod dan dilaporkan
melalui penyertaan, penglibatan dan pencapaian murid dalam aktiviti jasmani dan
kesihatan.
Selain itu, sukan dan permainan, aktiviti
kokurikulum dan aktiviti ekstrakurikulum (contohnya penglibatan sebagai ahli
kumpulan marhaban yang dianjurkan oleh JK Surau tempat murid tinggal dan
aktiviti bermanfaat lain yang dianjurkan oleh pihak luar selain sekolah).
Pentaksiran Pkisometrik pula dilaksanakan di
peringkat sekolah atau pusat untuk mengukur kebolehan (innate ability and
acquired ability) semulajadi murid, kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan
masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti murid. Pentaksiran ini
tidak berasaskan kurikulum.
- Utusan, 10-12-12
No comments:
Post a Comment