Powered by Blogger.

Thursday, November 24, 2011

Yayasan Tun Sardon Bantu Pelajar USM Kurang Berkemampuan

  NR       Thursday, November 24, 2011
PULAU PINANG 22 Nov. - Masalah kewangan dihadapi mahasiswa Universiti Sains Malaysia (USM) dari keluarga kurang berkemampuan kini dapat diatasi menerusi penubuhan Tabung Pinjaman Yayasan Tun Sardon.

Yayasan Tun Sardon (YTS) baru-baru ini menyalurkan bantuan berjumlah RM50,000 bagi membiayai pinjaman kewangan jangka panjang kepada golongan tersebut.

Menerusi tabung itu, setiap penuntut yang layak akan menerima bantuan kewangan di antara RM2,000 hingga RM5,000 sepenggal.

Pengerusi YTS, Datuk Rizal Al-Amin berkata, objektif pinjaman adalah untuk meringankan beban penuntut dalam menampung kos pembelajaran termasuk yuran dan belanja harian.

"Jika perlu, jumlah dana ini boleh ditingkatkan sekali gus dapat membantu lebih ramai penuntut yang memerlukan," ujarnya pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di antara YTS dan USM baru-baru ini.

Sementara itu Naib Canselor USM, Prof. Datuk Omar Osman memberitahu, bantuan sedemikian merupakan alternatif kepada mana-mana penuntut yang tidak menerima sebarang bantuan pinjaman atau biasiswa.

"USM amat berbesar hati dengan wujudnya kerjasama ini dalam melahirkan graduan cemerlang yang mampu menyumbang semula kepada pembangunan negara," katanya.

- Utusan
logoblog

Thanks for reading Yayasan Tun Sardon Bantu Pelajar USM Kurang Berkemampuan

Previous
« Prev Post

No comments: