Powered by Blogger.

Monday, December 12, 2011

357 Kes Juvana Melibatkan Pelajar

  NR       Monday, December 12, 2011

KOTA KINABALU: Sepanjang tahun 2011, kira-kira 357 kes juvana yang melibatkan pelajar telah ditangkap atas pelbagai kesalahan jenayah.

Walaupun angka itu kelihatan agak mengejutkan, belia yang terlibat dalam jenayah sebenarnya kurang lima peratus daripada jumlah 2,355 pesalah yang berjaya ditangkap di seluruh negeri.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Dato’ Hamza Taib berkata antara Januari hingga November tahun ini, seramai 96 pelajar telah ditahan kerana terlibat dalam pelbagai kesalahan jenayah.

“Antara jenayah yang dilakukan oleh belia adalah seperti kecurian kecil, pecah rumah, kekerasan dan rogol. Manakala ada yang ditangkap kerana kesalahan yang serius.

“Walaupun angka lima peratus adalah kecil, mereka yang terlibat atau ditangkap masih agak tinggi jika dalam kategori belia,” katanya pada sidang media selepas berucap sempena Hari Kesedaran Jenayah Dengan Belia 2011, di sini, kelmarin.

Hamza berkata, program seumpama itu diadakan bagi memberi tumpuan khususnya kepada golongan belia dan memberi kesedaran tentang jenayah yang boleh berlaku kepada mereka.

Beliau berharap melalui program yang dianjurkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu boleh membantu mendidik belia dalam pencegahan jenayah supaya tidak terlibat dalam aktiviti atau gejala sosial yang tidak sihat.

“Kita mahu seluruh masyarakat termasuk belia bekerjasama dengan pihak polis dalam menangani serta mengurangkan jenayah di negara kita,” katanya, sambil menambah bahawa pegawai polis dan kakitangan sentiasa mesra dan mudah didekati serta akan sentiasa mendengar masalah yang diajukan oleh masyarakat.

Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Yee Moh Chai, Timbalan Pesuruhjaya Negeri Polis, Datuk Tan Kok Liang, Mayor Bandaraya Kota Kinabalu, Datuk Abidin Madingkir dan wakil Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (Sabah), Datuk Francis Yap.
logoblog

Thanks for reading 357 Kes Juvana Melibatkan Pelajar

Previous
« Prev Post

No comments: