Powered by Blogger.

Sunday, April 22, 2012

Penghidap Kanser Tulang, Wan Arif Gembira Kembali Ke Sekolah

  NR       Sunday, April 22, 2012


BATU GAJAH – Setelah hampir empat bulan ‘terpinggir’ daripada suasana sekolah, semalam, menjadi hari istimewa bagi Wan Arif Ferdaus Wan Ahmad Affendy, 8, penghidap kanser tulang apabila dapat mengikuti sesi pembelajarannya di Sekolah Kebangsaan (SK) Toh Indera Wangsa Ahmad.

Ketika ditemui, Wan Arif, murid Tahun Dua Kreatif ini kelihatan ceria apabila dikelilingi 34 rakan sekelas yang lain.

Dia yang begitu teruja apabila ingin dibawa ke sekolah, sudah bersiap seawal jam 10 pagi meskipun sesi pembelajaran petang hanya bermula pada 12 tengah hari.

“Saya memang tak sabar untuk ke sekolah, rasa seronok sangat dapat jumpa kawan-kawan,” katanya.

Guru Besar, Dahlia Hassan berkata, kehadiran Wan Arif yang dikenali sebagai kanak-kanak ceria di sekolah itu adalah sesuatu yang ditunggu murid dan guru sekolah berkenaan.

“Walaupun dia bercuti, tetapi saya dimaklumkan dia tidak pernah lupa untuk mengulang kaji pelajaran di rumah dan selalu belajar sambil dibantu ibu bapanya, ini sesuatu yang perlu dicontohi semua murid.

“Di sebalik keperitannya menanggung kesakitan, dia masih menunjukkan minat untuk belajar dan mahu datang ke sekolah, sebagai guru, saya kagum melihat semangat yang ditunjukkan itu,” katanya.

Difahamkan, Wan Arif hanya sempat hadir ke sekolah berkenaan Januari lalu untuk sesi pendaftaran tahun dua.

Sesi pembelajaran kelas Dua Kreatif, semalam juga agak istimewa kerana ia dibuat di pekarangan Dewan al-Ghazali berbanding kelas asal di tingkat tiga bangunan sekolah.

Dahlia berkata, langkah itu dibuat bagi memberi ruang lebih besar kepada warga sekolah berkenaan bertemu dengan Wan Arif.

Mengulas lanjut, beliau berkata, sekolah melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dalam proses melancarkan tabung bagi membantu membiayai kos rawatan Wan Arif.

Wan Arif dijadualkan akan mengikuti rawatan kemoterapi kali keempat di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Petaling Jaya, Isnin ini.

- SH
logoblog

Thanks for reading Penghidap Kanser Tulang, Wan Arif Gembira Kembali Ke Sekolah

Previous
« Prev Post

No comments: